Powrót do: Poradniki fotograficzne

Ile zdjęć ślubnych powinniśmy otrzymać od fotografa?

 

W trakcie reportażu ślubnego fotograf wykonuje zwykle od około 500 do nawet 3-6 tysięcy zdjęć (w przypadku pełnego pakietu wraz z plenerem w osobnym dniu). Po dokonaniu selekcji przez fotografa, obróbce poddawanych jest 100 do maksymalnie kilkuset zdjęć i taką właśnie ilość zwykle otrzymuje Para Młoda na płycie plus część z tego w postaci odbitek, np. już w gotowym albumie ślubnym.

Często na pierwszym spotkaniu z fotografem zadawane jest pytanie co dzieje się z pozostałymi zdjęciami, czy jest możliwość otrzymania większej ilości zdjęć, czy fotograf może oddać także zdjęcia nieobrobione lub nawet całkowicie wprost: „dlaczego tak mało?”.
Zanim zapytamy o możliwość uzyskania większej ilości zdjęć od fotografa, warto zdać sobie sprawę z dwóch faktów:

pierwszy taniec pary młodej1. Fotograf w trakcie wykonywania zlecenia będzie się starał zrobić dużo zdjęć ponieważ:

  • część zdjęć może nie udać się technicznie, będzie poruszona z powodu trudnych warunków oświetleniowych podczas reportażu, ktoś wejdzie w kadr (co zwłaszcza na weselu zdarza się bardzo często)
  • część zdjęć będzie zdjęciami seryjnymi lub prawie seryjnymi – wykonuje się je, aby z wielu zdjęć wybrać te najlepsze, np. z tańca pary młodej fotograf wybierze zdjęcie wykonane w momencie idealnie pokazującym ruch i twarze
  • część zdjęć może nie nadawać się do publikacji z uwagi na niekorzystną minę lub pozę osób znajdujących się na fotografii, np. zamknięte oczy, przypadkowe nienaturalne zgarbienie, itp.

Część zdjęć wykonanych podczas reportażu może być nieudana ze względu na powyższe czynniki i to właśnie do profesjonalisty należy dokonanie selekcji, aby klient otrzymał wyłącznie dobry materiał.

Po to klienci zatrudniają zawodowca, aby mieć gwarancję, że otrzymają gotowy produkt, a nie pół-produkt. Nieudane, niekorzystne lub mało wartościowe zdjęcia nadają się praktycznie tylko do kosza. Oczywiście wśród pozostałych zdjęć wiele będzie bardzo zbliżonych do siebie. Powtórzone pozy, podobne kadry wykonuje się właśnie po to, aby z 3-4 ujęć sceny wybrać to jedno, najbardziej udane zdjęcie.

Oglądanie reportażu składającego się z serii kilku tysięcy prawie identycznych zdjęć znudzi nawet Parę Młodą, a dla gości i rodziny będzie istną katorgą. I tutaj właśnie dochodzimy do drugiego faktu:

tort weselny2. Zastanówmy się, czy obejrzenie pakietu 1000-3000 zdjęć będzie komukolwiek sprawiać frajdę, albo raczej jak długo… Odpowiedzmy sobie na pytanie, czy kiedykolwiek w życiu obejrzeliśmy tyle zdjęć na raz. Warto wiedzieć, że nawet jeśli na jedno zdjęcie poświęcimy średnio tylko 5 sekund, przy 2 tys. zdjęć obejrzenie wszystkich zajmie nam prawie 3 godziny! Fotograf musiałby robić ujęcie co ok. 20 sekund, 3 zdjęcia w każdej minucie podczas pełnych 12 godzin pracy reportażu… Czy nie lepiej zamiast wymagać od fotografa dostarczenia astronomicznej ilości zdjęć, zatrudnić kamerzystę i obejrzeć godzinny, świetnie przygotowany, treściwy film?

Jest jeszcze jeden, ostatni, ale chyba najważniejszy aspekt problemu – kwestia jakości otrzymanych zdjęć. Profesjonalny fotograf ślubny dokonujący selekcji 100-200 zdjęć może im poświęcić znacznie więcej uwagi i dokonać bardzo starannej obróbki graficznej, niż gdyby musiał zająć się 10-krotnie większą ilością zdjęć, a ma na to zaledwie kilka dni, przed kolejnym pracowitym weekendem nad nowym reportażem ślubnym (plus sesja plenerowa w środku tygodnia oraz organizacja albumów i innych materiałów).

W praktyce jeżeli fotograf oddaje kilka tysięcy zdjęć oznacza to zwykle, że nie są one w ogóle poddawane obróbce lub obróbka ta jest wykonywana przez automat (wsadowo) bez większej kontroli. Niestety jakość zdjęć w tak przygotowanym reportażu może pozostawiać wiele do życzenia, a bywa, że Para Młoda po pewnym czasie prosi o pomoc innego fotografa, aby ten obrobił im zdjęcia, „żeby się do czegoś nadawały”.

Warto mieć na uwadze, że podobnie jak i w wielu innych przypadkach, filozofia „mniej znaczy więcej”, ma zastosowanie również w fotografii ślubnej.

Share
Powrót do: Poradniki fotograficzne